Saturday, February 4, 2012

Warisan Bugis....

Koleksi artikle dan rujukan...
http://pakdenoran.blogspot.com/2010/06/sebahagian-pengaruh-bugis-di-perak.html


Sebahagian Pengaruh Bugis di Perak.

















Lihatlah ciri-ciri rumah kutai yang terdapat Perak terutamanya di Sayung, Talang dan Kotala Kiri dan Kanan





Daeng Selili adalah nama besar bagi orang-orang Melayu Perak terutama meraka yang tinggal di daerah bandar Kuala Besar seperti kampung kampung di sepanjang sungai Perak. Daeng Selili yang berasal dari raja Bugis dari Makasar dikenali dengan berbagai nama yang termasyhor "Maharaja Lela Pancung Tak Bertanyaa" "Mufti Perak Pertama" "Daeng Celak", "Haji Besar".

Salaah satu pengaruh yang terbesar ialah mencipta sistem penggiliran menjadi sultan di negeri Perak. Sistem heirarki yang masih terpakai hingga hari dinamakan adat temenggong. Dipuncak sistem ini ialah Sultan, Raja Muda, Raja DiHilir, Raja Kechil Sulung, Raja Kechil Bungsu, dan beberapa orang besar istana terutamanya Raja Bendahara, Temenggong, Raja Laksamana dan Shahbandar. Yang lain ialah orang besar lapan, orang besar enam belas.

Satu lagi pengaruh Bugis yang dibawa oelh Daeng Selili yang agak penting ialah pembinaan rumah kutai Perak. Terdapat beberapa ciri rumah kutai perak yang tidak dapat di negeri-negeri lain, rumah kutai di perak banyak terdapat di sepanjang sungai perak terutama di mukin Sayung dan mukim Kota Lama Kanan dan Kota Lama Kiri.



........................




La Maddu Kelleng
Daeng Selili lebih terkenal dengan La Maddu Keelleng di Makasar dan di Wajo, bermakna Raja Sihitam Manis, dengan ini banyak keturunannya berkulit gelap ia itu sihitam manis. Dengan ini keturunannya yang berkulit gelap mendapat keistemewaan daripda bakat-bakatnya. Yang bukan berkulit gelap janganlah berkecil hati itu adalah bahagian masing-masing yang ditentukan ALLAH









.......




THURSDAY, JUNE 30, 2011


Tongkat dan Badik Bugis









......................





Tongkat dan Wajahnya Simbol KehabatanDaeng Selili

......................

Research done ...Read.....

Melayu di Sayung 

http://eprints.ptar.uitm.edu.my/211/1/AMINATUZUHARIAH_MEGAT_ABDULLAH_24.pdf




...................


http://fatahnordin.wordpress.com/2009/09/28/aku-keturunan-siapa/



....................
















No comments: