Friday, March 25, 2011

History of Siam...

My  mother  used to tell stories  about  her  ancestors and our family  decendants ..but  as a good child i will just listen and  absorbed  what is being said....

With no records to prove of my being and relation ...to the story of  the ancestors ...i leave it as that ... 

My mother used to say...  "  What's in a name and title ...?  ...What runs in the blood that counts!...  We must always preserves our religious values and etiquette  at all times....and in what ever situations let the  Quran and Sunnah be our guide..."....

What's being taught to me  by mother ...is  the same that  i do to my children ...and hope  the tradition of reminding one another will be pass on to the next generation and so on...  

I love  reading and the internet was one good resource of information.    i came across  the history of   " Benua Siam   "  from  sejarahnagarakedah   website ...then it leads to kedahcybersyburi.....then  mindaahad.
I am  surprised   the story line   written sounds similar  to   what  mother  used to tell...
Then ...it makes me wonder...and wonder...  where does this leads ...to? ....who are my ancestors?  Am I what my mother said who we are...really..?

But again...even one of the writtings do mention ...that most  stories have been  hush..hush...as the  " musuh bisik  "  year..  most dignified actual decendants royal  parents will send their daughters elsewhere  undercover and change their name and identity as to  avoid being track  and  kill... and my great great grandmother is one of them...

I do believe ...the writtings of these writers i mentioned...they must have strong grounds to  put forward  their  story in  writtings...Its like an  " amanah "  to tell the real   story and history...

again...I have no  evidence or what so ever  to claim ...only  upholding to what mother said..."  what runs in the blood  that counts...."   and true enough...i believe...not all people can  enter certain grounds  on this earth  but   only to  those that   belongs and have the right ...set by the ancestors...

I hope  the writer mindaahad  do not mind me sharing  the article  which  i would like to share in this  post...

...

Bangsa Siam, Bahasa Melayu, Tulisan Jawi.

 

.....  Melayu pada zaman dahulu adalah bahasa untuk menyampaikan syiar islam di seluruh nusantara dan jawi pula adalah tulisannya. Hari ini, Melayu telah menjadi bangsa dan rumi pula adalah teks tulisannya.

Adat raja-raja di BENUA SIAM, di atas itu lah petanya. Meminang dengan tepak sireh dan cincin sebentuk pun adat siam?. Yang mana dahulu, yang mana kemudian, Siam ke Melayu? Bagi kami, Melayu itu rakyat benua siam asalnya.Sila klik untuk besarkan.


Kedatangan Raja Merong Mahawangsa yang bergelar Sultan Mudzaffar Syah I   ke no-san-ta-ra bermaksud, pucuk-muda-mula-bercambah (pucuk muda ialah syiar islam) adalah di atas perintah Maharaja Cina Sai Tee Sung yang telah diislamkan oleh Saad bin Waqas dalam tahun 650 masihi. Jelasnya, jika ulamak dan syiar islam telah sampai ke negeri Cina, bahasa Arab sudah pasti turut di pelajari di sana. Adakah orang siam ini kuat Islammya dan turut menggunakan perkataan Arab untuk merujuk kepada bangsa mereka yang dikatakan warak? Sebagai contoh di dalam UUK, keturunan Raja Besar Benua Siam Islam ini turut menggunakan gelaran Maulana dan Khalifah. Mengenai undang-undang pula, sesiapa yang tidak berpuasa, sembahyang lima waktu dan sembahyang jumaat “..apabila ia keras (melawan), suruh tangkap dan bawa ke masjid,kekang lehernya”,ms18. Banyak lagi contoh-contoh lain yang terdapat dalam UUK.



Illustrasi Sheikh Huang Tee yang dipetik dari blog sejarah maharaja China. Dari benih manakah Sheikh ni berjambang? Setahu kami orang china ni jangan kata nak berjambang, nak bermisai pun payah.

Menurut wasiat dari TNL Kassim, Maharaja Cina Sai Tee Sung tidak terkejut dengan kedatangan Saad bin Waqas untuk menyebarkan syiar islam. Rupa-rupanya, mereka di cina ketika itu masih lagi mengamalkan agama Allah tinggalan zaman Sheikh Huang Tee (yang bertindak membakar buku-buku ajaran Confucius). Sheikh Huang Tee (Huang Tee bermaksud maharaja) adalah juga dari keturunan Raja Iskandar Zulkarnain. Setelah diislamkan oleh Saad bin Waqas dalam tahun 650m, Sai Tee Sung telah mengutuskan cucunya Raja Merong Mahawangsa untuk menyebarkan syiar islam ke nusantara. Cucu baginda Merong Mahawangsa iaitu Khalifah Sayyidina Ali ketika menjadi Raja di Acheh telah bertindak menulis Undang Undang Kedah dalam tahun 812 masihi/222hijrah.

Puak musuh thai penjajah negeri Siam ini berasal dari puak Suk-kho-thai, bermaksud puak-musuh-kafir. Hingga ke hari ini orang-orang Siam di kedah masih menyebut kafir dengan sebutan tai. Thai kemudiannya menukar nama negara Siam Islam kepada Thailand sempena nama bangsa mereka. Hari ini setelah rakyat mereka mengetahui sejarah sebenar, mereka membuat demonstrasi jalanan, ahli politik mereka turut mengetahui sejarah realiti, mulalah mereka sibuk ingin menukar nama Thailand kepada Siam. Mereka lupa satu perkara, Siam dahulunya adalah sebuah kerajaan Islam.
“Satu hal yang agak anih ialah di antara penduduknya terdapat ramai orang keturunan Melayu (tetapi tidak boleh bercakap Melayu lagi). Terdapat banyak kampung Melayu, dan tidak kurang masjid-masjid di kawasan Ayyuthaya.”
http://business.fortunecity.com/rocke/24/thai5.html


Semua ini dulunya dilakukan dengan pertolongan penjajah Inggeris yang sememangnya ingin menjatuhkan Empayar Islam Benua Siam Kedah dan empayar Islam yang lain. Di peringkat dalaman penjajah Inggeris mendapat sokongan raja-raja Melayu yang di lantik oleh mereka (memerintah negeri-negeri Selat). Kami katakan di sini bahawa Raja-raja Melayu yang dilantik penjajah Inggeris dan thai telah engkar kepada Yang Di Pertuan Kedah (hari ini Yang Di Pertuan Agong) ketika itu, demi tamakkan kuasa dan harta.
Penjajah Inggeris pula menamakan tanah jajahan ini sebagai Tanah Melayu pada hal peta Portugis dan Belanda (sebelum kedatangan Inggeris) jelas menunjukkan nama semenanjung ini sebagai Semenanjung Siam Melaka. Elok sangat la begitu pada pandangan mereka setelah dikerat dua, satu diberi nama thaiLAND dan satu lagi dinamakan TANAH Melayu.


.
.
.
.
Furthur reading of the above articles  can be found  ..written by ..
http://mindaahad.wordpress.com/2010/01/15/bangsa-siam-bahasa-melayu-tulisan-jawi/









...

No comments: